Foreningen er stiftet mandag den 4. oktober 1981.

 

Vedtægterne er senest ændret på

 

ordinær generalforsamling den 1. februar 2020.

 

 

1. NAVN.

 

Foreningens navn er "De 8 Rigtige".

 

2. FORMÅL.

 

a) at samle foreningens medlemmer i fælles oplevelser af social karakter.

b) at ved mere eller mindre aktiv deltagelse i foreningens arbejde at få fingre i no'le af de af Danske Spil A/S ugentligt uddelte tipsmidler til fuld finansiering af stk. a).

c) at ved passende kontante forholdsregler internt i foreningen at kompensere for eventuel manglende opfyldelse af stk. b).

d) at kåre og på behørig vis hylde sæsonens bedste tipper - i daglig  tale: Champ.

e) at kåre og på behørig vis hylde sæsonens uheldigste tipper - i daglig tale: Joker.

 

3. MEDLEMMER.

 

Optagelse :

 

- som ordinære medlemmer optages alle - dog med følgende forbehold:

 

a) man må ikke være aktivt medlem af en afholdsforening eller have udvist adfærd, der ville kunne forveksles med tilsvarende

b) man må ikke have vegetariske tilbøjeligheder

c) man skal have spillet en afgørende rolle på GVH's 1.-hold for herrer

 

Optagelse sker på en generalforsamling, og her betales et symbolsk indskud plus en broderpart af foreningens på optagelsesdagen potentielle midler. Indskuddets størrelse fastsættes af generalforsamlingen.

 

Udmeldelse :

 

- udmeldelse kan ske på eget ansvar på en generalforsamling ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen givende mindst 4 ugers varsel og med samtidig indbetaling af evt. restance plus 10 ugers kontingent til foreningens kasserer.
Ved udmeldelse refunderes indskud og evt. forudbetalt kontingent - næppe.

 

Æresmedlemmer :

 

Rent åndelige medlemmer ophøjes automatisk til æresmedlemmer og bør omtales som sådan.

Æresmedlemmers eventuelle inde- og udestående likvider i potkassen tilfalder foreningen.

Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.

Æresmedlemmers senest tippede enkeltrække vil evigt bestå og tippes ugentligt sammen med ordinære medlemmers enkeltrækker. Denne enkeltrække opsummeres gennem sæsonen på lige fod med andres rækker, men vil ikke indgå i vor interne konkurrence og ej heller i vore regler for og imod tipning (se disse afsnit).

 

 

4. GENERALFORSAMLING.

 

a) Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle foreningens anliggender.

b) Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af foreningens medlemmer er til stede.

c) Ordinær generalforsamling afholdes gerne 3-4 gange årligt - f.eks. 3 undervejs og 1 som afslutning på sæsonen og varsles fra gang til gang. Perioderne imellem sæsonstart og generalforsamling(er) og sæsonslut kendes som - etaper.

d) En ordinær generalforsamling skal indeholde ca. flg. punkter:

 

    1)    Valg af dirigent
    2)    Formandens beretning
    3)    Kassererens fremlægning af kassestatus / det reviderede regnskab
    4)    Kåring af etapens / sæsonens Champ
    5)    Kåring af etapens / sæsonens Joker
    6)    Indkomne forslag
    7)    Fastlæggelse af næste generalforsamling
    8)    Eventuelt

 

Dirigenten skal som sin primære opgave ved mødets start konstatere, at foreningens medlemmer optræder påklædte og det på reglementeret vis. Hvo intet andet på forhånd er annonceret vil dette sige mindst een klubtrøje efter eget valg - hvis man har det...
Overtrædelse af denne etikette udløser en af et flertal af de forgodtbefindende medlemmer fastsat mulkt, som prompte tildeles den formastelige.

 

En tilsvarende rimelig mulkt vil kunne udløses, om en afgående æresbevis-ihændehaver har misligholdt sin pligt til at medbringe selve æresbeviset til generalforsamlingen.

 

Til en generalforsamlig pålægges det hvert ordinært medlem at fremvise et efter eget valg og regning – min. ca. stort 50 Dkr. - spillet spil, som skal finde sit endeligt inden samlingens slutning. Hvis et medlem ikke har magtet dette, kan medlemmet pålægges en mulkt efter samme retningslinier som ved ureglementeret påklædning.

 

Generalforsamlingen bør ledsages af TV-sport - samt en gerne tomat- og portvin-venlig middag, hvorunder diverse kropslyde med tilhørende dufte tilbageholdes - kortspil - samt selvsagt mulighed for løbende opretholdelse af væske-balancen.

 

Helbredsforstyrrende omstændigheder er eneste lovlige fraværs-årsag ved en generalforsamling og kompenseres med en godtgørelse svarende til ca. 3 ugers fri kontingent til det sønderknuste medlem. Denne present bør om muligt være af helbreds-forbedrende karakter – eller som nemmest 3 X-er.

 

5. BESTYRELSE.

 

Bestyrelsen består af 1 formand, 1 kasserer og 1 sekretær og vælges for en udefinérbar periode svarende til foreningens levetid. Samtidig vælges en revisor for en lignende periode. Bestyrelsen repræsenterer foreningen og kan kun disponere over dens midler i fuld enighed.

 

6. MIDLER.

 

Der betales et ugentligt kontingent (også kaldet et X), der fastsættes af generalforsamlingen. Det henstilles venligst - men ikke desto trods bestemt - at medlemmerne ikke overvurderer deres kreditværdighed hos foreningens kasserer. I grovere tilfælde af manglende kontingent-indbetaling, kan en fogedsag vise sig uundgåelig. Der gives derimod ingen regler imod forudbetaling.
Foreningens midler henstår i det uvisse på en bankkonto i kassererens navn.

 

7. REGNSKAB.

 

Regnskabsåret følger sæsonen, der løber fra ca. primo august, til når Brommapojkarna går på banen.
Regnskabet revideres af den valgte revisor og skal forelægges foreningens medlemmer ved hver generalforsamling.

 

8. FORENINGENS VIRKE.

 

Ugentlig tipning

 

Alle medlemmer har ret til at deltage i foreningens virke, der bl.a. består i at tippe en enkelt række på den af Danske Spil A/S ugentligt udsendte Tips-13 kupon. Dette gøres ved at benytte et kommunikations-middel efter eget valg og således videregive sin række til foreningens sekretariat. Fravælger et medlem sig denne ret, vil dette medlems række fra foregående uge blive genbrugt.
Sammen med sin enkelte række skal det af foreningens medlemmer, der i den tilforne uge havde flest rigtige på sin enkelte tippede række, til sekretariatet videregive sit bud på en opstilling af et på en generalforsamling udpeget system.

Er der flere medlemmer med lige mange flest rigtige, går opgaven til det af disse, der mindst for nylig har tippet opstillingen.

Er pågældende medlem forhindret eller på anden måde indisponibel uden forudgående varsel og således ikke i stand til at møde indleveringsfristen, tildeles medlemmet automatisk en mulkt, og ugens opstilling fremstilles herefter uden chance/risiko for bonus/mulkt i sekretariatet.
Er pågældende medlem forhindret eller på anden måde indisponibel med forudgående varsel, tildeles medlemmet ingen mulkt, og ugens opstilling fremstilles herefter med chance/risiko for bonus/mulkt af tipperen med næstfærrest urigtige tegn i foregående runde og så fremdeles, indtil et veldisponeret medlem er fundet.
Sidste frist for indlevering af opstilling og enkeltrække er altid - torsdag kl. 15.00 - færdig slut.
Kan man ikke få telefonisk eller patisk kontakt til sekretariatet - det være sig grundet sygdom, ferie, helligdage, arbejde, begyndende senilitet eller anden force majeure - så kan rækken indleveres via mail eller sms eller i yderste nødstilfælde til et andet habilt medlem - men stadigvæk og absolut senest - torsdag kl. 15.00.
Hjemmesiden skal om muligt før men senest straks efter torsdag kl. 15.00 være urokkeligt og fuldt opdateret til fri afbenyttelse.
Foreningens sekretariat skal så herefter sørge for, at Danske Spil A/S bliver gjort opmærksom på såvel medlemmernes enkelte rækker som den opstillede opstilling. Hvor dette af uransagelige årsager helt eller delvis måtte mislykkes, er såvel medlemmer som Danske Spil A/S velkomne til at henvende sig i klubbens sekretariat for at indhente disse oplysninger. Sekretariatet bør ikke stilles økonomisk til ansvar for manglende ind- og udlevering af en uges tips.

 

Intern konkurrence

 

Medlemmernes enkelte rækker indgår under sæsonen desforuden i en ganske speciel intern konkurrence imellem medlemmerne. Perioden fra sæsonens start - primo august - til og med tipningen på 1. general-forsamling kendes som 1. etape, og her opsummeres hvert enkelt medlems antal rigtige. Har flere medlemmer lige mange flest rigtige, vinder det medlem, der kommer fra baghjul - dvs. senest har haft flest rigtige på sin enkelte række. På generalforsamlingen kåres og hyldes herefter dette medlem til 1. etapes Champ. Dette medlem vinder retten til at bære og ihændehave foreningens vandre-Fessor-hat indtil efterfølgende generalforsamling.
Samtidigt kåres det medlem, der totalt set har haft færrest på sine enkelte rækker til etapens Joker. Har flere medlemmer lige mange færrest rigtige, er Jokeren den, der senest har haft færrest på sin enkelte række. Medlemmet vinder retten og pligten til at bære foreningens vandre-Joker-hat, sålænge forsamlingen finder det behageligt - som længst dog til efterfølgende generalforsamling.
Denne procedure gentages så vidt det er ladesiggøreligt for de følgende etaper.
Ved sæsonens afslutning - gerne på den ca. ultimo juni afholdte generalforsamling - opgøres hvert medlems totale antal rigtige på samtlige enkelte rækker i sæsonen. Det medlem, der - evt. ved udnyttelse af reglen om at komme fra baghjul - viser sig at have flest rigtige, kåres nu - under stor festligholdelse - som årets Champ. Medlemmet præmieres udover æren til vandre-Fessor-hatten med en bonus svarende til 5 ugers kontingent. Tilsvarende kåres årets Joker - dog uden bonus.
Endelig vil foreningens mest såvel som mindst indbringende medlem ved sæsonafslutningen få henholdsvis afskrevet og tilskrevet en uges kontingent ud fra det almindeligt anerkendte begreb - pot-bidrag = sæsonens gevinster + sæsonens mulkts + op-til-1-eren (før oprunding).

 

Regler for og imod tipning

 

Når ugens 13 rigtige tipstegn er godkendt af Statskontrollens revisorer gennemgås opstillingen samt medlemmernes enkelte rækker:

 

- forholdsregler

 

Hvis et medlem i een og samme uge tilvejebringer et beløb til foreningen svarende til mere end foreningens samlede udgifter i pågældende uge (1 x tips + bonus) oprundet til nærmeste beløb deleligt med 100, udløses en bonus svarende til 3 ugers kontingent til dette medlem.
 

- modforholdsregler

 

Hvis en ordinær opstilling fremstår med lutter urigtige sikre, pålægges det ansvarlige medlem en mulkt svarende til 1 uges kontingent. En tilsvarende mulktering vil samme medlem tildeles, om opstillingen i sig selv tydeligvis umuliggør opfyldelse af § 2, stk. b.
Hvis et medlems enkelte række fremstår med 10 eller derover urigtige tegn, pålægges dette medlem en mulkt svarende til 1 uges kontingent.
Ved sæsonens afslutning opgøres alle medlemmers totale antal rigtige på deres respektive enkelte rækker. Differencen mellem hvert enkelt medlems total og totalen for årets Champ - også kaldet op-til-1-eren - mulkteres de pågældende medlemmer med denne difference multipliceret med Dkr. 5, og herefter altid oprundet til nærmeste beløb deleligt med det ugentlige kontingent.

 

9. ANVENDELSE AF OVERSKUD.

 

Overskuddet indgår normalt blot i foreningens drift, dog vil der - ved en potentiel kassebeholdning pr. ordinært medlem på mere end 20 gange det ugentlige kontingent - blive foretaget en udbetaling af passende rund karakter.
 

10. VEDTÆGTSÆNDRINGER.

 

Ændringsforslag til foreningens vedtægter skal behandles på en lovlig indkaldt generalforsamling, hvor alle fremmødte medlemmer skal godkende ændringen.
Eventuelle akutte tvistligheder, der ikke måtte kunne løses via de vedtagne vedtægter eller i mindelighed, afgøres suverænt af formanden.
Mindre justeringer i foreningens virke kan aftales ved høring af alle medlemmer for senere konfirmation på en generalforsamling.

 

11. OPLØSNING.

 

Foreningen opløser sig selv på en generalforsamling, til hvilken blot 1 medlem ønsker udmeldelse.
De aktuelle midler formøbles så vidt muligt på den opløsende generalforsamling - og resten i håret.