Foreningen
er stiftet mandag den 4. oktober 1981.
Vedtægterne
er senest ændret på
ordinær
generalforsamling den 1. februar 2020.
1. NAVN.
Foreningens navn er "De 8 Rigtige".
2. FORMÅL.
a) at
samle foreningens medlemmer i fælles oplevelser af social karakter.
b) at
ved mere eller mindre aktiv deltagelse i foreningens arbejde at få fingre i
no'le af de af Danske Spil A/S ugentligt uddelte tipsmidler til fuld
finansiering af stk. a).
c) at ved
passende kontante forholdsregler internt i foreningen at kompensere for
eventuel manglende opfyldelse af stk. b).
d) at
kåre og på behørig vis hylde sæsonens bedste tipper - i daglig tale:
Champ.
e) at
kåre og på behørig vis hylde sæsonens uheldigste tipper - i daglig tale:
Joker.
3. MEDLEMMER.
Optagelse :
- som ordinære medlemmer optages alle - dog med følgende forbehold:
a) man
må ikke være aktivt medlem af en afholdsforening eller have udvist adfærd,
der ville kunne forveksles med tilsvarende
b) man
må ikke have vegetariske tilbøjeligheder
c) man
skal have spillet en afgørende rolle på GVH's 1.-hold for herrer
Optagelse sker på en generalforsamling, og her
betales et symbolsk indskud plus en broderpart af foreningens på
optagelsesdagen potentielle midler. Indskuddets størrelse fastsættes af
generalforsamlingen.
Udmeldelse :
- udmeldelse kan ske på eget ansvar på en generalforsamling
ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen givende mindst 4 ugers varsel og
med samtidig indbetaling af evt. restance plus 10 ugers kontingent til
foreningens kasserer.
Ved udmeldelse refunderes indskud og evt. forudbetalt kontingent - næppe.
Æresmedlemmer :
Rent åndelige medlemmer ophøjes automatisk til
æresmedlemmer og bør omtales som sådan.
Æresmedlemmers eventuelle inde- og udestående likvider
i potkassen tilfalder foreningen.
Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.
Æresmedlemmers senest tippede enkeltrække vil evigt
bestå og tippes ugentligt sammen med ordinære medlemmers enkeltrækker. Denne
enkeltrække opsummeres gennem sæsonen på lige fod med andres rækker, men
vil ikke indgå i vor interne konkurrence og ej heller i vore regler for og
imod tipning (se disse afsnit).
4. GENERALFORSAMLING.
a) Generalforsamlingen
er højeste myndighed i alle foreningens anliggender.
b) Generalforsamlingen
er beslutningsdygtig, når over halvdelen af foreningens medlemmer er til
stede.
c) Ordinær
generalforsamling afholdes gerne 3-4 gange årligt - f.eks. 3 undervejs og 1
som afslutning på sæsonen og varsles fra gang til gang. Perioderne
imellem sæsonstart og generalforsamling(er) og sæsonslut kendes som -
etaper.
d) En
ordinær generalforsamling skal indeholde ca. flg. punkter:
1) Valg af dirigent
2) Formandens beretning
3) Kassererens fremlægning af
kassestatus / det reviderede regnskab
4) Kåring af etapens / sæsonens Champ
5) Kåring af etapens / sæsonens Joker
6) Indkomne forslag
7) Fastlæggelse af næste
generalforsamling
8) Eventuelt
Dirigenten skal som sin primære opgave ved mødets start konstatere,
at foreningens medlemmer optræder påklædte og det på reglementeret vis. Hvo
intet andet på forhånd er annonceret vil dette sige mindst een klubtrøje
efter eget valg - hvis man har det...
Overtrædelse af denne etikette udløser en af et flertal af de
forgodtbefindende medlemmer fastsat mulkt, som prompte tildeles den
formastelige.
En tilsvarende rimelig mulkt vil kunne udløses,
om en afgående æresbevis-ihændehaver har misligholdt sin pligt til at
medbringe selve æresbeviset til generalforsamlingen.
Til en generalforsamlig pålægges det hvert ordinært medlem at fremvise et efter eget valg og regning
– min. ca. stort 50 Dkr. - spillet spil, som skal finde sit endeligt inden
samlingens slutning. Hvis et medlem ikke har magtet dette, kan
medlemmet pålægges en mulkt efter samme retningslinier som ved
ureglementeret påklædning.
Generalforsamlingen bør ledsages af TV-sport - samt en gerne tomat-
og portvin-venlig middag, hvorunder diverse kropslyde med tilhørende dufte
tilbageholdes - kortspil - samt selvsagt mulighed for løbende opretholdelse
af væske-balancen.
Helbredsforstyrrende omstændigheder er eneste lovlige fraværs-årsag ved en generalforsamling og
kompenseres med en godtgørelse svarende til ca. 3 ugers fri kontingent til
det sønderknuste medlem. Denne present bør om muligt være af
helbreds-forbedrende karakter – eller som nemmest 3 X-er.
5. BESTYRELSE.
Bestyrelsen består af 1 formand, 1 kasserer og
1 sekretær og vælges for en udefinérbar periode svarende til foreningens
levetid. Samtidig vælges en revisor for en lignende periode. Bestyrelsen
repræsenterer foreningen og kan kun disponere over dens midler i fuld
enighed.
6. MIDLER.
Der betales et ugentligt kontingent (også
kaldet et X), der fastsættes af generalforsamlingen. Det henstilles
venligst - men ikke desto trods bestemt - at medlemmerne ikke overvurderer
deres kreditværdighed hos foreningens kasserer. I grovere tilfælde af
manglende kontingent-indbetaling, kan en fogedsag vise sig uundgåelig. Der
gives derimod ingen regler imod forudbetaling.
Foreningens midler henstår i det uvisse på en bankkonto i kassererens navn.
7. REGNSKAB.
Regnskabsåret følger sæsonen, der løber fra ca.
primo august, til når Brommapojkarna går på banen.
Regnskabet revideres af den valgte revisor og skal forelægges foreningens
medlemmer ved hver generalforsamling.
8. FORENINGENS VIRKE.
Ugentlig tipning
Alle medlemmer har ret til at deltage i
foreningens virke, der bl.a. består i at tippe en enkelt række på den af
Danske Spil A/S ugentligt udsendte Tips-13 kupon. Dette gøres ved at
benytte et kommunikations-middel efter eget valg og således videregive sin
række til foreningens sekretariat. Fravælger et medlem sig denne ret, vil
dette medlems række fra foregående uge blive genbrugt.
Sammen med sin enkelte række skal det af foreningens medlemmer, der i den
tilforne uge havde flest rigtige på sin enkelte tippede række, til
sekretariatet videregive sit bud på en opstilling af et på en
generalforsamling udpeget system.
Er der flere medlemmer med lige mange flest
rigtige, går opgaven til det af disse, der mindst for nylig har tippet
opstillingen.
Er pågældende medlem forhindret eller på anden
måde indisponibel uden forudgående varsel og således ikke i stand til
at møde indleveringsfristen, tildeles medlemmet automatisk en mulkt, og
ugens opstilling fremstilles herefter uden chance/risiko for bonus/mulkt i
sekretariatet.
Er pågældende medlem forhindret eller på anden måde indisponibel med
forudgående varsel, tildeles medlemmet ingen mulkt, og ugens opstilling
fremstilles herefter med chance/risiko for bonus/mulkt af tipperen med
næstfærrest urigtige tegn i foregående runde og så fremdeles, indtil et
veldisponeret medlem er fundet.
Sidste frist for indlevering af opstilling og enkeltrække er altid - torsdag
kl. 15.00 - færdig slut.
Kan man ikke få telefonisk eller patisk kontakt til sekretariatet - det
være sig grundet sygdom, ferie, helligdage, arbejde, begyndende senilitet
eller anden force majeure - så kan rækken indleveres via mail eller sms
eller i yderste nødstilfælde til et andet habilt medlem - men stadigvæk og
absolut senest - torsdag kl. 15.00.
Hjemmesiden skal om muligt før men senest straks efter torsdag kl. 15.00
være urokkeligt og fuldt opdateret til fri afbenyttelse.
Foreningens sekretariat skal så herefter sørge for, at Danske Spil A/S
bliver gjort opmærksom på såvel medlemmernes enkelte rækker som den
opstillede opstilling. Hvor dette af uransagelige årsager helt eller delvis
måtte mislykkes, er såvel medlemmer som Danske Spil A/S velkomne til at
henvende sig i klubbens sekretariat for at indhente disse oplysninger.
Sekretariatet bør ikke stilles økonomisk til ansvar for manglende ind- og
udlevering af en uges tips.
Intern konkurrence
Medlemmernes enkelte rækker indgår under
sæsonen desforuden i en ganske speciel intern konkurrence imellem
medlemmerne. Perioden fra sæsonens start - primo august - til og med
tipningen på 1. general-forsamling kendes som 1. etape, og her opsummeres
hvert enkelt medlems antal rigtige. Har flere medlemmer lige mange flest
rigtige, vinder det medlem, der kommer fra baghjul - dvs. senest har haft
flest rigtige på sin enkelte række. På generalforsamlingen kåres og hyldes
herefter dette medlem til 1. etapes Champ. Dette medlem vinder retten til
at bære og ihændehave foreningens vandre-Fessor-hat indtil efterfølgende
generalforsamling.
Samtidigt kåres det medlem, der totalt set har haft færrest på sine enkelte
rækker til etapens Joker. Har flere medlemmer lige mange færrest rigtige,
er Jokeren den, der senest har haft færrest på sin enkelte række. Medlemmet
vinder retten og pligten til at bære foreningens vandre-Joker-hat, sålænge
forsamlingen finder det behageligt - som længst dog til efterfølgende
generalforsamling.
Denne procedure gentages så vidt det er ladesiggøreligt for de følgende
etaper.
Ved sæsonens afslutning - gerne på den ca. ultimo juni afholdte
generalforsamling - opgøres hvert medlems totale antal rigtige på samtlige
enkelte rækker i sæsonen. Det medlem, der - evt. ved udnyttelse af reglen
om at komme fra baghjul - viser sig at have flest rigtige, kåres nu - under
stor festligholdelse - som årets Champ. Medlemmet præmieres udover æren til
vandre-Fessor-hatten med en bonus svarende til 5 ugers kontingent. Tilsvarende
kåres årets Joker - dog uden bonus.
Endelig vil foreningens mest såvel som mindst indbringende medlem ved
sæsonafslutningen få henholdsvis afskrevet og tilskrevet en uges kontingent
ud fra det almindeligt anerkendte begreb - pot-bidrag = sæsonens gevinster
+ sæsonens mulkts + op-til-1-eren (før oprunding).
Regler for og imod tipning
Når ugens 13 rigtige tipstegn er godkendt af
Statskontrollens revisorer gennemgås opstillingen samt medlemmernes enkelte
rækker:
- forholdsregler
Hvis et medlem i een og samme uge
tilvejebringer et beløb til foreningen svarende til mere end foreningens
samlede udgifter i pågældende uge (1 x tips + bonus) oprundet til nærmeste
beløb deleligt med 100, udløses en bonus svarende til 3 ugers kontingent til
dette medlem.
- modforholdsregler
Hvis en ordinær opstilling fremstår med
lutter urigtige sikre, pålægges det ansvarlige medlem en mulkt svarende til
1 uges kontingent. En tilsvarende mulktering vil samme medlem tildeles, om
opstillingen i sig selv tydeligvis umuliggør opfyldelse af § 2, stk. b.
Hvis et medlems enkelte række fremstår med 10 eller derover urigtige
tegn, pålægges dette medlem en mulkt svarende til 1 uges kontingent.
Ved sæsonens afslutning opgøres alle medlemmers totale antal rigtige på
deres respektive enkelte rækker. Differencen mellem hvert enkelt medlems
total og totalen for årets Champ - også kaldet op-til-1-eren - mulkteres de
pågældende medlemmer med denne difference multipliceret med Dkr. 5, og
herefter altid oprundet til nærmeste beløb deleligt med det ugentlige
kontingent.
9. ANVENDELSE AF OVERSKUD.
Overskuddet indgår normalt blot i foreningens
drift, dog vil der - ved en potentiel kassebeholdning pr. ordinært medlem på
mere end 20 gange det ugentlige kontingent - blive foretaget en udbetaling
af passende rund karakter.
10. VEDTÆGTSÆNDRINGER.
Ændringsforslag til foreningens vedtægter skal
behandles på en lovlig indkaldt generalforsamling, hvor alle fremmødte
medlemmer skal godkende ændringen.
Eventuelle akutte tvistligheder, der ikke måtte kunne løses via de vedtagne
vedtægter eller i mindelighed, afgøres suverænt af formanden.
Mindre justeringer i foreningens virke kan aftales ved høring af alle
medlemmer for senere konfirmation på en generalforsamling.
11. OPLØSNING.
Foreningen opløser sig selv på en
generalforsamling, til hvilken blot 1 medlem ønsker udmeldelse.
De aktuelle midler formøbles så vidt muligt på den opløsende
generalforsamling - og resten i håret.
|